JAN
wo 13 jan / 14.00 uur / €10.-

Waspoeders en schoonheidscrèmes
GEANNULEERD!  

wo 13 jan / 14.00 uur / €10
Wie kent niet de tv-reclames voor de waspoeders van Omo, Ariel of Robijn? Of voor de schoonheidsproducten van L’Oreal of Dove? Vaak zien we een ‘deskundige’ in een witte laboratoriumjas het product aanprijzen. Daarna verschijnt de gelukzalige ‘gebruiker’: een huisvrouw/man bij de schone was, een mooie dame met een potje antirimpelcrème: “Omdat ik het waard ben!”

Reclame maakt fundamenteel deel uit van de moderne samenleving. Met welke voorstellingen proberen industrie en reclamemakers ons te overtuigen? Hoe sterk zijn hun vertellingen? Het lijkt allemaal nieuw, maar in het Klassieke Athene was de filosoof Plato (427-347 v. Chr.) al bezig met een verkenning van dit probleem. We lezen twee korte essays van de Franse filosoof Roland Barthes (1915-1980): een over was­poeders, een over schoon­heids­crèmes.

Spreker is de filosoof Robert Kragting. Zijn aanpak kenmerkt zich door het toegankelijk en beleefbaar maken van het gedachtegoed van de grote denkers.


Datum en tijd: Woensdag 13 januari 2021, 14.00-16.00 uur

Locatie: Cultuurhuis Heerlen, Sittarderweg 145, Heerlen (vrij parkeren)

Kosten: € 10,- (incl. handout)

Aanmelden: Tijdig reserveren; beperkt aantal plaatsen vanwege 1,5 meter

Voor meer informatie en reservering bel met ‘Rubico - Filosofie en Cultuur’, tel 043 - 3631331, of kijk op onze website www.rubico.nu />